مرکز مشاوره آویژه مرکز مشاوره آویژه .

مرکز مشاوره آویژه

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

4.7 / 5 ( 3 امتیاز )

انتخاب رشته، تصمیم گیری برای بخشی از زندگی تحصیلی و احتمالا آینده شغلی و سبک زندگی است. بنابراین برای گرفتن تصمیمی به این مهمی حتما نیاز به مشاوره انتخاب رشته دارید بتوانید کمترین میزان خطا این کار را انجام دهید. این مقاله سعی می کنیم از تمام موارد موثر این انتخاب توضیحات مفیدی ارائه کنیم. برای انتخاب رشته ابتدا ید از خود بپرسید که به عنوان یک انسان ۱۸ ساله به دنل چه چیزی زندگی هستید؟ قرار است چه نقشی را آینده ایفا کنید و چه ثیری روی محیط و افراد بگذارید و یا چه ثیری از آنها بپذیرید؟ احتمالا از پرسیدن این سوالات مبحث انتخاب رشته متعجب شدید! و میگویید این سوالات چه ربطی به مشاوره انتخاب رشته دارد؟

برای ک این مطلب کافیست از کسانی که تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده اند بپرسید. احتمالا تعداد زیاد افرادی که تحصیلات و شغل آنها یکدیگر متناسب نیست روبرو شده شید. و یا افرادی که شغل و رشته تحصیلیشان متناسب است اما علاقه ای به آن ندارند. برای جلوگیری از بروز چنین اشتهاتی که ممکن است آسیب جدی به روحیات شما وارد کند بهتر است همین حالا به این سوال پاسخ دهید. هر چه سریعتر به این سوال پاسخ دهید هزینه کمتری می پردازید. به این نکته نیز توجه کنید که شما به عنوان یک انسان بیشترین زمان عمر خود را صرف کار میکنید، حتی بیشتر از زمانی که صرف گذراندن افراد خانواده یا امور دیگر می کنید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی

حالا وارد فاز عملی انتخاب رشته کنکور ۹۹ می شویم. برای این کار ابتدا به چند نکته توجه کنید:

  • برای آینده خود برنامه داشته شید (مستلزم ک ست از جایگاه خود زندگی)
  • علاقه ها و توانایی های خود را بشناسید
  • آشنایی ضوابط و شرایط انتخاب رشته
  • آشنایی رشته های دانشگاهی و شرایط تحصیلی و آینده شغلی آنها

پس از توجه به موارد لا و توکل بر خدا ، میتوانید انتخاب رشته خود را کمترین میزان خطا پشت سر بگذارید.


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور


شناسایی علاقه ها و توانایی ها مشاوره انتخاب رشته

آیا از علایق و استعدادها و توانایی های خود برای انتخاب رشته تحصیلی به ق کافی اطلاع دارید؟ برای فهم این موضوع بهتر است از آزمون های مزاج شناسی و یا تست های روانشناسی بهره بگیرید. البته توصیه مشاور انتخاب رشته به شما استفاده از هر دو روش است. برای آزمون مزاج شناسی میتوانید به سایت طیع مراجه کنید و اطلاعات لازم را پس از انجام تست (آزمون مزاج شناسی) و مطالعه مورد طبع خود بدست آورید. این کار حدود نیم ساعت زمان می برد. نیج این آزمون چهار دسته مزاج خلاصه میشود که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. این مزاج ها عرت اند از:

  • بلغمی – طبع سرد و تر
  • دموی – طبع گرم و تر
  • صفراوی – طبع گرم و خشک
  • سوداوی – طبع سرد و خشک

اطلاعات بدست آمده از هر مزاج شامل موارد زیر است:

  1. توصیه های کاربردی برای هر مزاج
  2. سبک زندگی صحیح برای افراد هر گروه
  3. ویژگی های منحصر به افراد هر مزاج
  4. خوراکی‌ های سازگار و ناسازگار (برای شب کنکور بسیار مهم است)

تست MBTI

یکی از معروفترین تست های روانشناسی که برای شناسایی استعدادها و توانایی های خود میتوانید استفاده کنید، تست MBTI است. کافیست کلیدواژه تست MBTI را اینترنت جستجو کنید و سایت هایی که این تست را انجام می دهند پیدا کنید. سال های اخیر برای مشاوره انتخاب رشته از این آزمون به دلیل نیج قابل استناد و علمی آن زیاد استفاده می شود. زمان لازم برای انجام این آزمون و تحلیل نیج آن حدود ۱ ساعت است. برای آشنایی بیشتر این تست میتوانید ویدیو زیر را تماشا کنید:

نیج این آزمون ۱۶ تیپ شخصیتی تعریف شده است که هر کدام از این تیپ های شخصیتی ویژگی های خاص خود را دارد. پس از انجام این تست اطلاعاتی که از خود به دست می آورید شامل موارد زیر است:

  1. ویژگی های افراد دارای این تیپ شخصیتی محل کار
  2. شرایط لازم برای رضایت شغلی این تیپ شخصیتی
  3. نقاط قوت و ضعف کاری
  4. مشاغل مناسب حوزه های مختلف

بعد از انجام آزمون های خودشناسی و ک صحیح از استعدادها، علایق، ویژگی ها و توانایی های خود، وارد مرحله بعدی مشاوره انتخاب رشته کنکور ۹۹ می شویم.


بیشتر بخوانید: مشاوره ثبت نام و انتخاب رشته کنکور ریاضی


عوامل موثر انتخاب رشته کارشناسی

اولین کاری که یک مشاور انتخاب رشته خوب ید انجام دهد کمک به شناسایی اولویت ها و موارد ثیر گذار زندگی داوطلن انتخاب رشته است. این اولویت ها شامل موارد زیر است:

  • علاقه (وابسته به شناخت ست از رشته های موجود)
  • زار کار
  • نیازهای اساسی کشور و رفع مشکلات آن
  • شهر محل تحصیل
  • آب و هوا
  • فرهنگ مردم شهر محل تحصیل
  • وضعیت خانواده و …

هیچ فردی جز شما از تمام این مسائل و ثیر آنها بر زندگی شما اطلاع ندارد. وظیفه مشاور انتخاب رشته کنکور نیز کمک به شما تحلیل، جمع بندی و نتیجه گیری عاقلانه پس از بررسی مجموعه این عوامل است. پس این فکر که شما بنشینید مشاور انتخاب رشته برای شما انتخاب رشته نماید را از سر بیرون کنید. شما مسئول زندگی خود هستید و پس از گذشت چند سال ثیر انتخاب خود را می بینید. بنابراین ید این چند روز مهلت انتخاب رشته همه تلاش خود را برای انتخاب ست انجام دهید.

نیج بررسی عوامل موثر مشاوره انتخاب رشته دانشگاه

پس از جمع بندی موارد لا انتظار می رود که شما داوطلن مشاوره انتخاب رشته کنکور بتوانید به سوالاتی مانند زیر پاسخ دهید:

  • چه رشته ای برای شما ارجحیت دارد؟
  • آیا این رشته را هر دانشگاهی حاضر هستید بخوانید؟
  • چه انتخاب های دیگری را به خود می دهید، اولویت بندی رشته های انتخابی شما چیست؟
  • دلیل این چیدمان علاقه است؟ شهر است؟ نظر والدین است؟
  • آیا رشته ای که می خواهید همه انتظارات شما را از لحاظ علاقه، آینده شغلی و تحصیلی برآورده میکند؟
  • آیا فقط می‌خواهید شهر خودن ادامه تحصیل دهید یا شهرهای دیگر را هم مد نظر قرار خواهید داد؟

و سوالاتی ازین دست، نهایت بتوانید چینش رشته محل های انتخاب رشته خود را دقیق انتخاب کنید.

حال پس از یافتن پاسخ سوالات لا برای داشتن یک استراحت مفید، توصیه میکنیم کلیپ زیر را که مربوط به یک سخنرانی تد (TED) و مورد ثیر تحصیلات زندگی است را ببینید:

چگونه یک انتخاب رشته موفق داشته شیم؟

۱- شناخت رشته های دانشگاهی و آینده تحصیلی و شغلی آنها

می‌خواهید مورد کدام رشته‌ها اطلاعات کسب کنید؟ برای انتخاب رشته‌ کنکور بهتر ید رشته‌ها را خوب بشناسید. برای آگاهی بیش‌تر می‌توانید علاوه بر گفت‌وگو دوسن و آشنایان و تحقیق از دانشگاه‌ها و اسدان و دانشجویان، رشته مورد نظر خود را سایت ما جستجو کنید اطلاعات مفیدی از شرایط تحصیل، آینده تحصیلی و زار کار آنها بدست آورید. همچنین می توانید این اطلاعات را از سایت های دیگر بدست آورید.

۲- بررسی شهر محل تحصیل مشاوره انتخاب رشته سراسری

آیا غیر از شهر خودن می‌توانید به شهرهای نزدیک هم بروید؟ آیا شهرهایی که بستگان یا فامیل نزدیکن آن‌جا زندگی می‌کنند نیز انتخاب رشته کنکور می‌کنید؟ آیا رفتن به شهر دیگر موافق هستید؟ نظر خانواده‌ن ره رفتن شما به شهرهای دیگر چیست؟ آیا کلان‌شهرها جزء انتخاب‌های شما هستند؟ ابتدا توصیه‌ ما این است که اگر تهران و کلان‌شهرها و شهرهای دانشگاهی زندگی می‌کنید شهر خود را بر شهرهای دیگر ترجیح دهید و کنار خانواده بمانید. مورد تحصیل شهرهای دیگر حتماً پ و مان مشورت کنید و به راحتی مورد رفتن به شهرهای دیگر تصمیم نگیرید. امتیازات زندگی کنار خانواده و مشکلات رفتن به شهرهای دیگر را دقیق بررسی کنید و دانشجویانی که این مورد را تجربه کرده‌اند گفت‌وگو کنید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

۳- کف قابل قبول شما برای انتخاب رشته کنکور کجاست؟

این سؤال یکی از سوالات دشوار فرایند مشاوره انتخاب رشته کنکور است. آیا می‌دانید آخرین رشته محل هایی که انتخاب می‌کنید و قبول‌ شدن آن‌ها را به یک سال پشت کنکور ماندن ترجیح می‌دهید کدام رشته‌ها هستند؟ اگر رشته مورد علاقه‌ن قبول نشوید سال دیگر هم ادامه خواهید داد به هدف خود برسید؟ یا اینکه ترجیح می‌دهید توقع و انتظارات خود را تعدیل کنید و همین امسال به دانشگاه بروید؟ پاسخ به این سؤال کاملاً جنبه شخصی دارد و پاسخ آن برای هر دانش‌آموزی دیگران متفاوت است.

مورد پشت کنکور ماندن، حتماً پ و ما و خانواده‌ن مشورت کنید؛ زیرا پ و ما شما (به ویژه اکثر موارد مان) به خوبی روحیات شما را می‌شناسند که آیا می‌توانید برای یک سال دیگر هم س بخوانید یا خیر. وقتی کف قابل قبول خود را تعیین می‌کنید یعنی مشخص می‌کنید که چه حد حاضرید از توقعات و آرزوهای خود پایین‌تر بیایید.


بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد


مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری یک مثال ساده

مثالی که خواهیم گفت می‌توانید نام شهر و رشته‌ها را متناسب وضعیت خود تغییر دهید. مثلاً اگر رشته تجربی هستید دو یا سه رشته تجربی و اگر رشته انسانی یا هنر هستید دو یا سه رشته‌ از گروه خودن را مثال بزنید. فرض کنید دانش‌آموزی تهرانی است و می‌خواهد فقط رشته‌های عمران و مکانیک را انتخاب کند. ابتدا ید مشخص کند که کدام یک از این دو رشته را ترجیح می‌دهد. بسیاری از دانش‌آموزان اولویت خود را بر مبنای اقل عمومی و سطح نمره هر رشته مشخص می‌کنند؛ اما دانش‌آموزانِ عمیق‌تر، به خواسته‌ها و ترجیح‌های خود توجه می‌کنند؛ زیرا ممکن است نمره‌ یک رشته لاتر شد ولی دانش‌آموز آن رشته را کم‌تر ترجیح بدهد. روش ست‌تر این است که مجموعه عوامل موثر گفته شده ابتدای مقاله را توجه به اولویت آنها برای شخص شما نظر بگیرید.

الگوهای مختلف انتخاب رشته کنکور

الگوی اول انتخاب رشته کنکور

او عمران را ترجیح می‌دهد؛ بنابراین عمران را دانشگاه‌های شهر تهران پشت سر هم انتخاب می‌کند و سپس رشته مکانیک را شهر تهران همه دانشگاه‌ها به ترتیب می‌نویسد.

عمرانِ دانشگاه ۱، شهر تهران

عمرانِ دانشگاه ۲، شهر تهران

عمرانِ دانشگاه ۳، شهر تهران

…………..

مکانیکِ دانشگاه ۱، شهر تهران

مکانیکِ دانشگاه ۲، شهر تهران

مکانیکِ دانشگاه ۳، شهر تهران

…………….

الگوی دوم انتخاب رشته کنکور

او هر دو رشته عمران و مکانیک را تک تک دانشگاه‌ها می‌نویسد؛ زیرا یا اختلاف چندانی بین این دو رشته قائل نیست یا این‌که اعتر دانشگاه‌ها برایش اهمیت بیش‌تری دارد.

عمرانِ دانشگاه ۱، شهر تهران

مکانیکِ دانشگاه ۱، شهر تهران

عمرانِ دانشگاه ۲، شهر تهران

مکانیکِ دانشگاه ۲، شهر تهران

عمرانِ دانشگاه ۳، شهر تهران

مکانیکِ دانشگاه ۳، شهر تهران

……………

الگوی سوم انتخاب رشته کنکور

او رشته اول خود را علاوه بر شهر خودش (تهران) بقیه شهرها هم ادامه می‌دهد و سپس به سراغ رشته دوم می‌رود.

عمرانِ دانشگاه ۱، شهر تهران

عمرانِ دانشگاه ۲، شهر تهران

عمرانِ دانشگاه ۳، شهر تهران

عمرانِ دانشگاه ۴، شهر تهران

عمرانِ شهر «الف»

عمرانِ شهر «ب»

عمرانِ شهر «ج»

حال که آگاهی لازم ره نحوه صحیح انتخاب رشته و چینش رشته محل های آن را بدست آوردید ید ضوابط و شرایط آن نیز آشنا شوید. برای آشنایی کامل این موارد می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:


بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته کنکور


پس از مطالعه شرایط و ضوابط انتخاب رشته انتظار می رود که ره موارد زیر مطلع شید:

– تفاوت رشته های متمرکز و نیمه متمرکز

– تفاوت دوره های تحصیلی مختلف روزانه ، شنه ، غیر انتفاعی ، پیام نور ، پردیس و …

– میزان ثیر معدل دیپلم روی قبولی شما دانشگاه توجه به رشته های انتخابی

– نحوه گزینش بومی و پذیرش داوطلن کنکور ۹۹ و …

پس از طی مراحل ذکر شده لا شما آماده شروع فرایند تعیین کشته محل ها برای انتخاب رشته کنکور هستید. برای این کار کافیست گام های زیر را دانل کنید.

بررسی بندهای مهم کارنامه کنکور برای انتخاب رشته

برای انجام انتخاب رشته صحیح ید تحلیل ستی از کارنامه کنکور سراسری خود داشته شید و بندهای مهم آن را بررسی کنید. اینجا سعی داریم بخش های اثرگذار انتخاب رشته شما را بررسی کنیم:

ابتدا مشخصات موجود کارنامه را مشخصات خود تطبیق دهید و صورت وجود مغایرت ید مسئله را به سازمان سنجش اطلاع دهید. برای اینکار از سیستم پاسخگویی که صفحه اصلی وبگاه سازمان سنجش قرار دارد اقدام کنید. توضیحات دقیق دفترچه انتخاب رشته ذکر شده است.

بند مربوط به سهمیه

بند سوم کارنامه سهمیه نهایی شما که براساس آن گزینش می شوید، مشخص شده است. ســهمیه شما توجه به اطلاعاتی که هنگام ثبت نام به سازمان سنجش اعلام کرده اید(و تأیید ارگان مربوط) تعیین شده است. ظرفیت رشته ها بین سهمیه ها تقسیم می شود. داوطلن هر ســهمیه ظرفیت مختص آن ســهمیه هم رقابت می کنند. اما بخشی از ظرفیت (سهمیه آزاد) همه داوطلن بدون توجه به سهمیه هم رقابت می کنند.

بند مربوط به اسن، ناحیه و قطب بومی

بند پنج کارنامه، اسن، ناحیه و قطب بومی شما مشخص شده است. انتخاب رشته های گزینش بومی، احتمال قبولی شما دانشگاه های منطقه بومی ن یا مناطق نزدیک به آن بیشتر می شود. دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ، مقابل رشــته محل های روزانه، نوع گزینش کشوری یا بومی (اسنی، ناحیه ای یا قطبی) مشخص شده است. اگر تصمیم گیری خود برای انتخاب رشته کارشناسی ، بخواهید بین رشته محل بومی و غیر بومی یکی را انتخاب کنید، بدانید که احتمال قبولی شما رشته محل های بومی بیشتر از غیر بومی است.

بند مربوط به ثبت نام دانشگاه های پیام نور – غیر انتفاعی و همچنین دانشگاه فرهنگیان

اگــر زمان ثبت نام بــه هر دلیلی علاقه مندی خود را به دوره هــای غیرانتفاعی و پیام نور اعلام نکرده اید. می توانید پرداخت هزینه مربوطه، اعلام علاقه مندی نمایید ( محدوده زمانی انتخاب رشته کنکور ). برای اینکار میتوانید به بخش خرید کارت اعتری سایت سنجش مراجعه کرده و پرداخت هزینه، کارت اعلام علاقه مندی ثبت نام دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور را تهیه کنید. هنگام انتخاب رشته سایت، کد رهگیری خریداری شده را وارد می کنید. مورد دانشگاه فرهنگیان نیز همانند دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور ، چنانچه این گروه مجاز به انتخاب رشته شده شید میتوانید خرید کارت اعتری ثبت نام دانشگاه فرهنگیان از سایت سنجش ، رشته محل های دانشگاه فرهنگیان را نیز انتخاب کنید. حتما مقررات تحصیل دانشگاه فرهنگیان را از دفترچه انتخاب رشته کنکور مطالعه کنید.

رشته های صرفا براساس سوابق تحصیلی

مورد رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نیز برای انتخاب رشته ید به بخش انتخاب رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سایت سنجش و یا سایت دانشگاه آزاد مراجعه کنید و به صورت مجزا ثبت نام و انتخاب رشته نمایید. دانش آموزان ید قبلا ریخی که اعلام شده است، سوابق تحصیلی خود را وبگاه آموزش و پرورش دیده و آن را تأیید کرده شند.

بند وضعیت رتبه و نمره کل – مهم ترین بند

مهمترین و موثرترین بند انتخاب رشته شما همین بند است. این قســمت می توانید وضعیت رتبه منطقه یا سهمیه نهایی، رتبه کشوری(بدون سهمیه) و نمره کل نهایی خود را هر زیر گروه مشاهده کنید. کسانی که دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده اند، برای هر گروه آزمایشی جدولی جداگانه دارند.

مهم ترین معیار شــما برای انتخاب رشــته، ردیف ســوم این جدول، یعنی رتبه ســهمیه و زیرگروه های مقابل آن است. می دانید که توجه به ضریب س ها، هر گروه آزمایشی چند زیر گروه دارد. هر داوطلب به تعداد زیر گروه ها، رتبه دارد. برای انتخاب هر رشته، ید بدانید آن رشته، کدام زیر گروه قرار دارد و وضعیت شما
آن زیر گروه چگونه است. احتمال قبولی شما زیرگروهی که رتبه بهتری دارید بیشتر است.

بند کد دسترسی برای انتخاب رشته سایت دانشگاه آزاد اسلامی

توجه به زمان اعلام شده از طرف دانشگاه آزاد ، اختیار داشتن کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد ، میتوانید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.iau.ac.ir مراجعه کرده و برای انتخاب رشته های آزمون این دانشگاه اقدام کنید.

۵ گام اصلی انتخاب رشته کنکور سراسری

  1. گام اول: انتخاب و الویت بندی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی
  2. گام دوم: الویت بندی دوره‌ها (روزانه، شنه، و….)
  3. گام سوم: انتخاب و الویت بندی محل تحصیل (شهر/دانشگاه)
  4. گام چهارم: بررسی شانس قبولی (رشته /محل)
  5. گام پنجم: چینش ویرایش نهایی

گام اول : انتخاب و اولویت بندی رشته‌ها

اگر آزمون های خود شناسی را انجام داده شید و سایر مراحل لا را به ترتیب پشت سر گذاشته شید به طور معمول نهای به ۱۰ رشته دانشگاهی مورد علاقه میرسید که ید آنها را اولویت بندی کنید. چون علاقه فرد مورد رشته نمی‌تواند گسترده شد و همزمان نمی‌شود رشته‌های متضاد را که توانایی‌های متفاوتی نیاز دارد، کنار هم قرار داد. ست است ۱۵۰ رشته محل را می‌توانید انتخاب نمایید اما ۱۵۰ نوع رشته متفاوت را انتخاب نمی‌کنید. این مرحله به شانس قبولی و اینکه چه رتبه‌ای می‌خواهید و یا به دوره‌های مختلف و یا اینکه رشته ها کدام دانشگاه ارایه می‌شوند، توجه نداشته شید. لیست رشته‌های انتخابی ید شامل رشته‌های ایده آل (سقف انتخاب) و حداقل‌های قابل قبول (کف انتخاب) شد.

گام دوم: انتخاب دوره تحصیلی

این مرحله حداقل قابل قبول خود را برای دوره‌های آموزش (روزانه، شنه، غیرانتفاعی، پیام نور، نیمه حضوری و…) توجه به اینکه کارنامه مجاز به انتخاب کدام یک از آنها هستید و برحسب علاقه و شرایط خود (مانند شرایط مالی و …) اولویت بندی کنید.

گام سوم: انتخاب و الویت بندی محل تحصیل (شهر/دانشگاه)

شهرهای مطلوب و مورد نظر خود را مشخص کنید و نام آنها را روبروی دوره‌های آموزشی که قبلاً انتخاب کرده‌اید بنویسید. بهتر است هنگام انتخاب شهرها اعضای خانواده مشورت کنید. این ارتط به معیارهای لازم برای انتخاب دانشگاه که قبلاً گفته شد توجه کنید.

گام چهارم: بررسی شانس قبولی انتخاب رشته (رشته محل ها)

برای مشخص شدن شانس قبولی هر رشته محل می‌توانید به کارنامه قبول شدگان و رتبه آخرین فرد پذیرفته شده هر رشته محل کنکور سال گذشته یا سالهای گذشته مراجعه کنید. برای اینکار از دو منبع میتوانید استفاده کنید:

خرید کارت انتخاب رشته مجازی کنکور

معمولا نرم افزار انتخاب رشته مجازی برای گروه های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی ، علوم انسانی ، هنر و زن های خارجی بر روی سایت سازمان سنجش منتشر می شود. نرم افزار انتخاب رشته مجازی کنکور این امکان را به داوطلن می دهد که فرد خود را داوطلب مشابه سال گذشته مقایسه کند و توجه به اعمال کلیه تغییرات، شرایط و ضوابط آزمون سراسری سال جاری فایل اطلاعات سال گذشته، داوطلن می توانند به طور حدودی از میزان قبولی خود مطلع شوند. البته این کار مستلزم پرداخت هزینه خرید کارت انتخاب رشته مجازی است (معمولا مبلغ آن زیاد نیست)، اما اطلاعاتی که بدست می آورید ارزش این هزینه را دارد.

منبع دوم سایت کانون است که مراجعه به این سایت و وارد کردن مشخصاتی مانند رشته تحصیلی و رتبه کنکور و بدون پرداخت هزینه اطلاعات قابل قبولی بدست آورید. پس از کسب اطلاعات مورد نیاز ره شانس قبولی رشته های مورد نظر بر اساس رتبه کنکور خود، توجه به کارنامه اولیه و تحلیل نمرات کسب شده و رتبه‌های کسب شده، کشته محل‌های انتخاب رشته کنکور شما به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. رشته‌هایی که رتبه لازم برای قبولی آنها بیشتر از رتبه شماست و شانس قبولی ضعیف است که به عنوان ایده‌آل و سقف رشته‌های خود انتخاب می‌کنید. این رشته‌ها نید بیش از ۲۵ صد از کل انتخاب‌های شما شد.
  2. رشته‌هایی که رتبه قبولی آنها نزدیک یا حد رتبه کنکور شماست. یعنی قبولی آنها امکان پذیر است که ید بیشترین انتخابهای شما شامل این موارد شد، بین ۵۰ ۶۰ صد انتخاب‌ها
  3. رشته‌هایی که رتبه آن کمتر از رتبه شماست یعنی شانس قبولی آنها قطعی است. حداقل‌های قابل قبول خود را این موارد جستجو کنید.

گام پنجم: چینش و ویرایش نهایی رشته محل‌ها

فهرست به دست آمده از چهار گام لا را تجمیع کنید و آنها را مجدداً بر اساس مجموعه شرایط خود مرتب و اولویت بندی و ویرایش کنید. به طور کلی تعیین اولویت اول کشته های شانس قبولی کم ، بعد کشته های شانس قبولی متوسط و نهایت کشته های شانس قبولی بسیار زیاد (کف قابل قبول) را قرار دهید.

نکات مهم انتخاب رشته کنکور کارشناسی

  • چنانچه یک یا چند گروه آزمایشی شرکت کرده اید یا دوره های مختلف تحصیلی مانند روزانه ، شنه و … انتخاب کرده اید، و یا کشته های دانشگاه های غیر انتفاعی ، پیام نور و فرهنگیان را نیز می خواهید انتخاب کنید، تمام این انتخاب ها را بر اساس اولویت های خود ید تنها همان یک فرم انتخاب رشته امکان ۱۵۰ انتخاب وارد کنید.
  • اگر مجموعه رشته هایی که انتخاب کرده اید، شرایط قبولی چند رشته را داشته شید، سازمان سنجش اولین رشته را به عنوان رشته قبولی اعلام می کند. پس تعیین اولویت ها دقت لازم را داشته شید.
  • شما می توانید محدوده زمانی انتخاب رشته هشت نوبت رشته های انتخابی خود را ویرایش نمایید.
  • پس از اعلام نیج نهایی انتخاب رشته کنکور امکان تغییر رشته قبول شده ، بین مجموعه رشته هایی که انتخاب کرده اید نیست.
  • هنگام انتخاب به رشته های دارای شرایط خاص و یا دارای آزمون عملی دقت نمایید.

بیشتر بخوانید: چگونگی چینش رشته محل ها انتخاب رشته کنکور سراسری


مراحل تصویری انتخاب رشته کنکور سایت سنجش

ابتدا وارد صفحه اصلی سایت سازمان سنجش شده و از لا گوشه راست صفحه وارد بخش (سراسری) شوید. از اینجا نیز روی انتخاب رشته کنکور ۹۹ کلیک کنید وارد فرایند انتخاب رشته شوید.

۱- صفحه اطلاعات آزمون

این صفحه فرصت زمانی انتخاب رشته و شماره تماس برای رفع اشکالات احتمالی اعلام شده است. اگــر مجاز به انتخاب دوره های پیام نور و غیر انتفاعی یا دانشــگاه فرهنگیان شده اید ولی قبلا زمان ثبت نام، علاقه مندی خود را اعلام نکرده اید، این صفحه می توانید از لینک خرید کارت ســمت راســت صفحه هزینه آن را پرداخت نمایید بتوانید از این دوره ها هم، رشته محل هایی را انتخاب کنید. روی قسمت یید و ادامه کلیک کنید به مرحله بعد بروید.

۲- صفحه ورود به سیستم انتخاب رشته کنکور

از این صفحه، به سه روش می توانید وارد سیستم انتخاب رشته خود شوید.

  • روش اول- سریال ثبت نامی (۱۲رقمی) + شماره شناسنامه
  • روش دوم- شماره پرونده+ کد ملی + سریال شناسنامه
  • روش سوم- شماره رهگیری ثبت نام (۱۶رقمی) + کد ملی

یکی از روش های لا، وارد سیستم شوید.

۳- صفحه اطلاعات داوطلب

این صفحه اطلاعات شخصی شما نمایش داده می شود. اگر اطلاعات مربوط به شما صحیح است، آن را یید کنید وارد صفحه بعدی شوید. پایین صفحه اطلاعات داوطلب، معدل کتبی دیپلم و عنوان دیپلم شما ج شده است. اگر اشکالی آن می بینید، می توانید آنها را اصلاح کنید.

۴- صفحه اصلی انتخاب رشته کنکور

چنانچه می خواهید از دوره های پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه فرهنگیان، رشته هایی را انتخاب کنید و اکنون هزینه آن را پرداخت کرده اید. لازم است سریال پرداخت مربوط به هرکدام را وارد نمایید. کسانی که قبلا زمان ثبت نام علاقه مندی خود را به پیام نور و غیرانتفاعی اعلام کرده اند، اینجا لازم نیست اقدامی نمایند. وارد کردن کد هر رشــته، عنوان آن رشــته و نام دانشــگاه به طور خــودکار نمایش داده می شود. دقت عنوان رشته، مطمئن شوید که کد را ست وارد کرده اید.

۵- صفحه نهایی انتخاب رشته کنکور کارشناسی

این صفحه شامل مشخصات، کد رهگیری انتخاب رشته و رشته محل های انتخابی شماست.

– شــماره پرونده و شــماره رســید انتخاب رشــته (کد عددی ۱۵رقمی) را، که لای این صفحه (رسید انتخاب رشته) قرار دارند، حتما یادداشت نمایید.
– اگر چنین رسیدی یافت نکنید، انتخاب رشته شما تمام و یید نشده است.
– بهتر است که این صفحه را چاپ و اعلام نتیجه نهایی از آن نگهداری کنید.
– پس از پایان این مراحل، شما این امکان را دارید که زه زمانی انتخاب رشته، هشت نوبت وارد صفحه انتخاب رشته شوید و رشته های انتخابی خود را ویرایش نمایید.

سخن آخر مشاور انتخاب رشته متقاضیان تحصیل آکادمیک

تحصیل دانشگاه تنها راه موفقیت و پیشرفت ایران نیست و گاها یادگیری یک مهارت و یا ارائه یک ایده خلاقانه عث پیشرفت زیادی زندگی برخی افراد شده است. اما نکته اینجاست که تحصیل آکادمیک این فرصت را اختیار فرد میگذارد که مطالب نوین و مهارت های من و دانش به روز جهان آشنایی پیدا کند و تحصیل خود را هر زمینه ای که دوست دارد ادامه بدهد . داشتن مک تحصیلی نه تنها عث ایجاد فرصت های شغلی میشود بلکه شخص را از نظر اجتماعی به پله های لاتر سوق می دهد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

شما می توانید مطالعه مقالات ما این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و صورت نیاز تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران شماره .

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

مرکز مشاوره تحصیلی و نظام وظیفه آویژه

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ تیر ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۰:۰۷ توسط:avije موضوع: نظرات (0)